Fortællinger er så meget mere end underholdning
De fleste af os kan mærke værdien af en god fortælling, når vi støder på den. Det kan være en fortælling, nogen deler med os til et selskab. Det kan være en bog. Eller den serie på NETFLIX, der optager os.
Spørgsmålet er, hvorfor?
Min pointe her er nemlig, at det ikke bare er ren underholdning eller ekspaisme. Eller sagt på en anden måde, den underholdning, vi vælger at bruge vores opmærksomhed og tid på, har en vigtig funktion.
NETFLIX tryllebinder os af en god grund
Joseph Campbell var professor i mytologi og religion. Han udgav bogen ’The Hero with a Thousand Faces’ og ’The Hero’s Journey’. Hans budskab var, at fortællinger tryllebinder os, fordi de giver os et spejl på en udvikling, vi selv er optaget af i vores eget liv. Fortællingen er en metafor for noget, vi selv søger svar på. Siden tidernes morgen har historiefortællere rejst fra by til by og fortalt eventyr, sagn og fortællinger. Fortællinger om helte, fortællinger om overgangen fra barn til voksen eller fortællinger om konger og særlige hjælpere, der udrettede noget stort. Religioner er formidlet via myter og heltesagn. Ligesom de virksomheder, der gør det bevidst, i dag lykkes med at nå ud i verden med deres fortællinger.
Som Joseph Campbell siger:
Myths are clues to the spiritual potential of human life
Fortællinger er metaforer, som spejler vores rejse, vores udvikling og alt det, vi udvikler og skaber i løbet af et menneskeliv.
Hero’s Journey som vej til innovation
I næste uge starter jeg undervisningen på et Hero’s Journeyforløb, der handler netop om, at finde ind til de metaforer, myter og fortællinger, der definerende for os. Og omsætte dem til powerfulde fortællinger.
Læs mere om Hero’s Journey-forløbet her
Fortællingen – den stærke, vedkommende fortælling – er guld værd. Både når det kommer til personlig performance og power i at stå foran et publikum. Når det er et springbrædt til at skabe innovation og skulle skabe noget nyt – i eget liv såvel som på virksomheder. Men også i et kommunikations- og marketingperspektiv er den store fortælling et stærkt kort.
Når vi lykkes med at skabe indhold, der appellerer til dem, vi vil nå, har vi deres opmærksomhed. Fortællingen går forrest. Og kunsten er at kunne formidle den på en måde, så den giver værdi for modtageren. Uanset om det er en nedskrevet tekst, et filmklip eller podcast.
Læs om, hvordan fortællinger bruges til virksomheder her
Hero’s Journey i uu-vejledning og karriererådgivning
Også når det kommer til at træffe valg i livet, er vi hjulpet af fortællinger. De hjælper os til at se, vores purpose – bidrag – til verden. For unge mennesker eller andre, der er på vej med at skulle træffe et karrierehop, er netop myterne og fortællingerne med til at sætte et spejl op. Et spejl, der giver klarhed over, hvor i livet, vi står, hvad vi har med os, og hvad vi drømmer om. Som ungt menneske kan det være svært at træffe valg – særligt, når vi er underlagt krav om, at det skal være det rette valg – med konsekvenser, der rækker langt frem i livet. Igennem årtusinder har myter og fortællinger været med til at skabe tillid og klarhed for overgangen fra ung til voksen.
Læs mere om Hero’s Journey-workshop for vejledere her
Ikke let at se vore egne fortællinger
De fleste virksomheder og selvstændige har en masse stærke fortællinger, der ligger bag, det, de sælger. Mange begår ofte den fejl, at de bliver ved med at italesætte produkt og pris. Jeg møder også mange mennesker, der bliver stille, når de skal fortælle om sig selv. ”Der er ikke så meget at fortælle,” siger de, og så remser de karriere-forløb, eller familieforhold op. Det føles lettere. For hvad er det reelt for en fortælling, vi eller vores virksomhed skriver sig ind i?
Det at se sin egen fortælling er nemlig ikke helt let. Ofte har vi brug for andre til at holde det spejl op foran os, der giver mulighed for at se præcist hvad det er, der gør os – eller vores bidrag til verden helt unikt.
Fortællinger optager os. De fylder vores liv. De fylder vores samtaler. De fylder vores medieforbrug. De trækker os ind. Det er ikke bevidstløs underholdning. Og det at mestre sin storytelling – at se, og kunne skabe sin egen fortælling – er værdifuldt. Både til personlig udvikling, innovation, kommunikation og det at se sin egen karriere-vej.